Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Niższe składki dla nowo rozpoczynających firmy

30/8/2017

0 Komentarze

 
​W każdym roku w Polsce powstaje kilkadziesiąt tysięcy firm i właśnie dla takich firm zostały przygotowane niższe składki. Poniżej znajduje się tabela z wynikami jak mniej więcej szacuje się ilość powstających firm na rynku. 
Obraz
Oczywiście nie chodzi tu o wszystkie składki tylko o składki na ubezpieczenia społeczne. Jeżeli chodzi o składki na ubezpieczenia zdrowotne, to ta sama wysokość składki obowiązuje każdego. Obecnie taki podatki opłaca niższe składki przez pierwsze dwa lata. Jest to bardzo korzystne ponieważ dzięki temu można zaoszczędzić ok. 14 tysięcy złotych. Nie wszyscy oczywiście mogą skorzystać z takiego przywileju.

A zatem z niższych składek skorzystać mogą osoby, które:
  • w ostatnich 60 miesięcy przed rozpoczęciem nie prowadziły żadnej działalności,
  • złożyły wniosek i zostały zarejestrowane w CEIDG,
  • nie są osobami prowadzącymi niepubliczną szkołę,
  • nie świadczą usług na rzecz swojego byłego pracodawcy,
  • nie są jednoosobowymi spółki z o.o.,
  • nie są wspólnikami taki spółek jak: jawna, komandytowa, partnerska,
  • nie są twórcami, artystami oraz osobami współpracującymi w osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia obliczana jest tak aby kwota deklarowana nie była niższa niż 30 % minimalnego wynagrodzenia. Obecnie minimalne wynagrodzenie to 2 000 zł brutto tak więc taka kwota zadeklarowana wynosi 600 zł. Oczywiście w ten sposób odchodzi również składka na Fundusz pracy ponieważ podstawa wymiaru składek nie wynosi tyle samo co minimalne wynagrodzenie. Jeżeli kwota ta przekraczałaby minimalne wynagrodzenie, to rzeczą jasną jest to, że również i ta składka pojawiłaby się do opłacania. Każdy taki nowo rozpoczynający swoją działalność podatnik będzie musiał zgłosić  do ZUS-u i złożyć wniosek ZUS ZUA w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku do ubezpieczeń. Kod jaki wtedy obowiązuje to 05 70 lecz trzeba pamiętać o tym żeby za 2 lata ten kod się zmieni i wówczas aby to uczynić trzeba złożyć dwa wnioski: ZUS ZWUA i ZUS ZUA.
 
Pojawił się jednak projekt aby czas opłacania takich składek wydłużyć z 2 lat na 3 lata. Ten projekt jak na razie jest dopiero przygotowywany, co oznacza, że nie wchodzi on w życie. Pomysł ten jest zmotywowany tym, że wiele firm po okresie tych dwóch lat kończy działalność lub też ją zawiesza. Dlatego rząd też wydłużając ten okres chce aby zachęcić nowych przedsiębiorców do dalszego dziania, a co za tym idzie więcej przedsiębiorstw.  Ten wydłużony okres obowiązywałby wszystkich nowo rozpoczynających bez podziału na jakiekolwiek grupy. 

Czy taki projekt powstanie i czy będzie wydłużony ten okres nikt na razie tego w 100% nie wie należy więc jedynie czekać na decyzję Rządu. 
0 Komentarze

Stawki podatków lokalnych idą w górę!

25/8/2017

0 Komentarze

 
​Każdego roku w lipcu są ogłaszane właśnie zmiany w podatkach, jeżeli takie mają nastąpić, tak więc stało się również i w tym roku. Ministerstwo Finansów przedstawia obwieszczenie w sprawie górnych granic stawki podatków i opłat lokalny obowiązujących na przyszły rok 2018. Wzrost kształtuje się na poziomie aż 1,9 procent! Takiej podwyżki nie było już od dwóch lat.
 
Z definicji pod pojęciem podatków kryją się m.in. PIT, CIT, VAT, podatek od nieruchomości, spadków, darowizn itd. Jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy najbardziej znanymi są trzy pierwsze wcześniej wymienione, natomiast dla zwykłego szarego człowieka bardziej znane są podatki lokalne. Pod tym drugim pojęciem kryją się m.in. podatki: od nieruchomości, leśne, targowe czy też od posiadania psów. I to właśnie one w głównej mierze trafiają do budżetu gmin. Pierwsza grupa podatków jest znana powszechnie i w całym kraju obowiązują takie same zasady natomiast w drugiej grupie podatki są indywidualne dla każdej gminy i może się zdarzyć, że będą podobne jednak co do zasady jest to nieczęsto spotykana przypadłość. Obecnie najwyższe podatki płacą duże miasta takie jak: Warszawa, Kraków, Gdańsk, itp.
 
Po wyliczeniu przez ekspertów w tej dziedzinie wychodzi, że w 2018 roku podatek:

1. od nieruchomości:
  • w górnej granicy może wynosić około 0,76 zł/ 1m2,
  • jeżeli prowadzona jest tam działalność gospodarcza to około 23,1 zł/ 1m2.
2. podatek od środków transportu tutaj może to wynieść około:
  • 819,59 zł dla pojazdów od 3,5 do 5,5 tony,
  • 1 367,26 zł dla pojazdów od 5,5 do 9 ton,
  • 1 640,70 zł dla pojazdów powyżej 9 ton,
  • 3 130,90 zł dla pojazdów ciężarowych.
3. Inne podatki:
  • 121,24 zł od posiadania psów,
  • 4,33 zł opłata uzdrowiskowa,
  • 765,94 zł opłata targowa.
 
Najbardziej prawdopodobne jest to, że faktycznie podatki w całym kraju pójdą w górę jednak nie należy się jak na razie obawiać, że wzrost ich będzie taki sam wszędzie. To jest jedynie informacja publiczna o tym, że tego można się spodziewać w przyszłym roku jednak ostateczną decyzje podejmą organy gmin indywidualnie. Może się również wydarzyć, że w danej miejscowości podatki nie zostaną w ogóle podniesione jednak jest to rzadkość. Górna granica jest proponowana przez rząd natomiast dolna przez samorządy. Korzyści tej zmiany są dla Skarbu Państwa, a nie dla podatnika.
 
Poniżej znajduje się ten komunikat, który również można zobaczyć na stronie GUS.
Obraz
0 Komentarze

Wiek emerytalny – propozycja zmian

3/7/2017

0 Komentarze

 
​Dnia 14 czerwca br. Parlament Europejski w Strasburgu uchwalił rezolucję, w której znajdują się propozycje zmniejszenia obecnej różnicy w wysokości emerytur kobiet i mężczyzn w związku z czym Komisja Europejska została wezwana do rozpoczęcia jakichkolwiek działań w tej sprawie.
 
Jak wiadomo istnieje różnica między zarobkami kobiet i mężczyzn w Europie. Obecnie kobiety zarabiają o 16 procent mniej niż mężczyźni porównując wszystkie dostępne zawody. Jeśli następuje przejście na emeryturę, to wówczas różnica ta zdecydowanie wzrasta i wynosi aż 40 procent. Ten wynik oczywiście nie tyczy się wszystkich krajów w UE są to jedynie oszacowania. W Polsce obecnie taka różnica emerytur sięga 23 procent. Wchodząc w głąb tego tematu różnice odnośnie emerytur biorą się m.in. stąd, że dużo kobiet jest zatrudnionych na niepełny etat lub też przez to, że kobiety czasem muszą rezygnować z rozwoju swojej kariery na rzecz opiekowania się dziećmi lub innymi członkami rodziny. Podczas debaty padło również ciekawe stwierdzenie europosłanki PO Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz:
„40 proc. Różnicy pomiędzy emeryturami kobiet i mężczyzn to wstyd. Musimy zrobić wszystko, co możliwe, aby kobiety miały szanse wypracować wyższą emeryturę, a za czas opieki nad dzieckiem państwo płaciło za nie składki emerytalne, by macierzyństwo nie pogarszało ich sytuacji w jesieni życia”.
 
Zmiany jakie ogólnie są proponowane, to:
  • aby kobiety mogły pracować dłużej z krótszymi przerwami w zatrudnieniu,
  • równa płaca dla każdej z płci,
  • zmniejszenie dyskryminacji kobiet na rynku pracy jak również wprowadzenie zmian z edukacją kobiet,
  • „kredyty za opiekę”, które są związane z wszelkiego rodzaju urlopami związanymi z członkami rodziny np.  urlop macierzyński.
 
Rezolucja ta ma w sobie wielki potencjał, przyjęto ją z 433 głosami za. Niemniej jednak jest to dobre rozwiązanie by zostały  zakopanie przepaści miedzy emeryturami kobiet a mężczyzn i zlikwidowaniem ciągłej kłótni związanej z tą sprawą. 
0 Komentarze

Blokada rachunku bankowego przez Urząd

5/6/2017

0 Komentarze

 
Powstała propozycja zmiany niektórych ustaw z Ordynacji podatkowej w celu zatrzymania wyłudzeń podatkowych, które obecnie są praktykowane. Według informacji, to właśnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej składając np. do banku  żądanie będzie mógł zablokować konto danego podatnika.

Obecnie Urząd Skarbowy może uzyskać oczywiście informacje na temat konta osoby prowadzącej działalność, a nawet może zobaczyć wszystkie rachunki bankowe, które taka osoba posiada. Dane o rachunku bankowym podatnika organy podatkowe mogą poznać w trakcie trwania  kontroli.  Informacje jakie może uzyskać, to m.in.:

  • liczbę rachunków bankowych i pieniężnych oraz ich stan i obroty,
  • umowy kredytowe, pożyczki, itp.,
  • nabyte papiery wartościowe i obroty nimi.
​
Zanim jeszcze dojdzie do takiego postępowania, to US wysyła taką prośbę do podatnika o udostępnienie takich danych. Podatnik posiada bardzo, krótki czas na dostarczenie takich dokumentów. Czas ten jest wyznaczony przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Jeżeli jednak nie ustosunkuje się do takiej wysłanej prośby, to dopiero wtedy Naczelnik Urzędu Skarbowego może takie pismo kierować do banku. Takie właśnie kroki może poczynić dzięki ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacji podatkowej, chociaż jak wszędzie pewne warunki musza być spełnione. A zatem na takim piśmie musi być zawarte, że:

  • dlaczego są potrzebne takie informacje,
  • informacja była wysłana do podatnika o udostępnienie takich danych, a niestety odmówił lub nie udzielił informacji na czas.

Jeżeli  to nie będzie spełnione oczywiście bank może odmówić i nie udzielić takiej informacji o podatniku na mocy art. 185 ustawy.

Zmiana, o której mowa, ma dotyczyć pewnych ustaw w celu właśnie uniknięcia tych wykroczeń.  Jeżeli dany podatnik, a właściwie analiza jego konta będzie wskazywała na to, że mogą występować takie wykroczenia, to jego konto będzie mogło być zablokowane. Oczywiście nie jest powiedziane, że podatnik będzie miał zablokowane konto przez cały czas aż do wyjaśnienia sprawy. W pieszym etapie blokada będzie trwała 72 godziny, a ogólnie może trwać nawet trzy miesiące. 
0 Komentarze

​Rodzice – krótszy czas pracy

12/5/2017

0 Komentarze

 
Sejm na najbliższym spotkaniu będzie obradował na temat skrócenia czasu pracy dla pracowników, którzy sprawują opiekę nad dzieckiem, które nie ukończyło jeszcze 10 lat. Taka właśnie granica wieku powstała, ponieważ wg pomysłodawcy do tego wieku dziecko nie jest samodzielne i potrzebuje opieki rodzica.

Pomysłodawcą tego projektu są posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego (PSL). Obecnie taki przeciętny pracownik pracuje dzisiaj 8 godzin dziennie, co w przeliczeniu daje nam 40 godzin tygodniowo. Czas takiego rodzica miałby się skrócić z obecnych ośmiu godzin pracy na siedem.  Z takiego uprzywilejowania mógłby skorzystać jeden z rodziców takiego dziecka aby np. przeznaczyć taki czas na zawiezienie go do szkoły czy też wcześniejsze odebranie go.  Oczywiście aby skorzystać z takiego przywileju dany rodzic powinien złożyć takie oświadczenie swojemu pracodawcy. Jeżeli chodzi o wynagrodzenie to oczywiście nic by nie uległo zmianie, co za tym idzie zwykły pracownik pracujący 8 godzin dziennie otrzymywałby takie samo wynagrodzenie co rodzic, który wychowuje dziecko i pracuje 7 godzin. Jeżeli chodzi o osoby pracujące w biurach, to może taki projekt nie spowodował by wiele szkód natomiast co jeśli chodzi o inne branże np. handel czy produkcję? W wymienionych wcześniej branżach taka zmiana wiązałaby się z tym, że  należy zatrudnić więcej pracowników, ponieważ w trakcie tej jednej godziny np. w branży produkcyjnej może się wiele wydarzyć.

Zmiany takie, wg projektodawcy, spowodują, że taki rodzic będzie efektywnie pracować. Pracownicy, którzy będą z tego korzystać mogą się spotkać z niemiłymi komentarzami od innych pracowników, którzy będą pracować o 5 godzin dłużej od nich a uzyskiwać takie samo wynagrodzenie. Być może to jest walka pomiędzy partiami politycznymi, kto da więcej. Już dawniej młode kobiety miały problem ze starem na rynku pracy ponieważ potencjalny pracodawca miał obawy,  że takla kobieta szybko zajdzie w ciążę i będzie blokować etat. Teraz może dokładnie to samo się stać z rodzicami i możliwe,  że chętniej będą zatrudniane osoby, które nie posiadają jeszcze rodziny i są bezdzietne.
​
Wejście w życie takiej  zmiany miałoby nastąpić po upływie 14 dniu od upublicznienia informacji lecz warto się zastanowić czy jest to potrzebne czy nie wystarczy tylko to, że rodzice mogą korzystać z ruchomego czasu pracy jak również z pracy zdalnej. 
0 Komentarze

Sporządzenie zeznania podatkowego przez urząd skarbowy

14/3/2017

0 Komentarze

 
W ostatnim czasie rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidujący nowe udogodnienia dla podatników w zakresie rocznych zeznań podatkowych.
Według przygotowanego projektu, do 10 kwietnia każdego roku podatnik będzie miał możliwość złożenia w urzędzie skarbowym wniosku o sporządzenie zeznania podatkowego. Takie rozwiązanie dostępne będzie dla podatników, którzy uzyskują dochody wyłącznie od płatników - pracodawców, organów rentowych, spółdzielni itp. W składanym wniosku podatnik będzie mógł skorzystać ze wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Możliwe będzie również skorzystanie z ulg podatkowych, podwyższonych kosztów uzyskania przychodu oraz przekazania 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.
Zlecenie wykonania zeznania podatkowego przekazywane będzie za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Finansów lub strony instytucji bankowej. Wniosek podpisywany będzie: podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym, kwotą przychodu wykazaną w zeznaniu rocznym za rok poprzedni lub przy użyciu danych uwierzytelniających stosowanych przez bank.
Jak deklaruje resort finansów, na sporządzenie zeznania urząd skarbowy będzie miał maksymalnie 5 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. O wykonaniu zeznania podatnik zostanie poinformowany za pośrednictwem poczty elektronicznej, której adres wskaże we wniosku. Jeżeli podatnik nie zaakceptuje, ani nie odrzuci zeznania do upływu terminu jego złożenia (30.04), będzie ono ważne automatycznie.
​
W przypadku dochodów uzyskanych w 2016 roku powyższy sposób przygotowania i złożenia zeznania podatkowego będzie dostępny dla podatników od 15 marca do 10 kwietnia 2017 roku.
0 Komentarze

Jednolity podatek

13/10/2016

0 Komentarze

 
Trwają pracę nad zapowiadaną od dłuższego czasu rewolucją podatkową - wprowadzeniem w miejsce składek ZUS, NFZ oraz podatku dochodowego - "jednolitej daniny". Głównym celem zmian ma być uproszczenie systemu podatkowego oraz likwidacja jego degresywności. To również kolejny krok na drodze podwyższenia kwoty wolnej od podatku z aktualnej wartości 3091 zł do poziomu 8000 złotych.
Do tej pory rząd nie ujawnił jednak żadnego dokumentu, który prezentowałby założenia projektu. Do opinii publicznej docierają szczątkowe, niepotwierdzone oficjalnie informacje.
Stawek podatku ma być kilka - minimalna na poziomie 19,5%, maksymalna - ok. 40%. Według wyliczeń na skutek wprowadzenia "jednolitej daniny", obciążenia z tytułu ZUS dla przedsiębiorców spadną z obecnych 1200 zł do około 500 zł. ZUS będzie bowiem płacony od dochodów, ale na początek od kwoty płacy minimalnej. Przedstawiciele rządu zapowiadają równolegle likwidację podatku liniowego.
Na razie brak deklaracji, kto będzie organem odpowiedzialnym za ściągnięcie tej daniny: ZUS czy organy podatkowe? Lista pytań i wątpliwości jest bardzo długa. Jaki będzie system obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy? Jaka będzie konstrukcja kwoty wolnej od podatku - czy będzie dotyczyła jedynie osób o najniższych zarobkach  czy też będzie maleć wraz ze wzrostem dochodów?
Wprowadzenie jednolitego podatku zlikwiduje odrębną składkę zdrowotną, a tym samym zniesie wymóg ubezpieczenia zdrowotnego podczas wizyty w placówce medycznej. Zniknie zatem rozróżnienie z odprowadzaniem składki NFZ pomiędzy umową o pracę a umową-zleceniem.
Nowy jednolity podatek ma zacząć obowiązywać od stycznia 2018 roku. Szczegółowe założenia projektu mają być przedstawione do połowy listopada br.
0 Komentarze

Centralny Rejestr Faktur VAT

13/4/2016

0 Komentarze

 
Resort finansów przygotowuje kolejne rozwiązania w kierunku uszczelniania polskiego systemu podatkowego oraz zmniejszenia skali oszustw podatkowych. Po Jednolitym Pliku Kontrolnym kolejnym z nich jest propozycja uruchomienia Centralnego Rejestru Faktur VAT. 
W bazie takiej miałyby się znaleźć dane dotyczące faktur VAT, dające organom podatkowym wstępną informację na temat dokumentów znajdujących się w obiegu gospodarczym. Zakres informacji obejmowałby zarówno dane identyfikacyjne stron transakcji, jak również daty ich dokonania oraz kwoty netto i podatku VAT.
Powyższe rozwiązanie są pochodną zaleceń Komisji Europejskiej, która rekomendowała jego wprowadzenie w państwach UE. Do tej pory wprowadziło je jednak tylko kilka państw, m.in. Portugalia, Słowacja, Czechy.
Dzięki funkcjonowaniu scentralizowanej bazy faktur monitorującej rozliczenia z tytułu podatku VAT, organy podatkowe mogłyby pozyskać znacznie szybciej niezbędne informacje, a tym samym dokonać wstępnej selekcji podmiotów do kontroli podatkowych. Tym samym krzyżowe sprawdzanie transakcji mogłoby się obyć poza bezpośrednim udziałem stron. Drugą stroną medalu jest naturalna konsekwencja w postaci wprowadzenia obowiązkowego fakturowania w formie elektronicznej, a co za tym idzie szereg działań dostosowawczych dla przedsiębiorstw (m.in. w zakresie oprogramowania, doszkolenia pracowników).
Jak zapowiada Ministerstwo Finansów omawiany projekt wymaga wielu zmian prawnych oraz szerokiej kampanii informacyjnej wśród podatników. Pierwszy kontakt z tym pomysłem może spotkać się z dużym sprzeciwem podatników, u których może powstać wrażenie poddania większej kontroli ze strony Państwa. Dyskusyjna pozostaje również kwestia tajemnicy handlowej, którą bardzo często stanowią dane zawarte w fakturach i obawa przed ich wyciekiem.
Mimo że resort finansów zapowiada realizację tego projektu już na przyszły rok, z uwagi na szereg koniecznych działań dostosowawczych, wydaje się to być bardziej odległą perspektywą.
0 Komentarze

15% CIT od 2017 roku?

3/3/2016

0 Komentarze

 
Picture
Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji projekt ustawy obniżającej stawkę podatku dochodowego od osób prawnych do poziomu 15%. Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami preferencyjna stawka obejmie tzw. małych podatników, u których wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczy w poprzednim roku równowartości 1,2 mln euro. Według przewidywań wprowadzenie powyższego kryterium spowoduje objęcie obniżoną stawką podatku około 90% podatników CIT. Dodatkowo skorzystać z niej będą mieli prawo podatnicy rozpoczynający działalność.
Jak deklaruje resort finansów powyższe rozwiązanie stanowi element strategii budowania korzystnych warunków dla wzrostu firm. Przewiduje się, że w długim okresie działanie to przyspieszy rozwój i stworzy sprzyjające warunki do podwyższenia przedsiębiorczości Polaków.
Wejście w życie nowych przepisów planuje się na 1 stycznia 2017 roku. Jak tłumaczy Ministerstwo Finansów wprowadzone zmiany nie wpłyną niekorzystnie na kondycję sektora finansów publicznych, ponieważ ubytek spowodowany mniejszymi wpływami do budżetu państwa będzie skompensowany dodatkowymi dochodami wynikającymi z uszczelniania systemu podatku dochodowego.
Projekt spotkał się z dużą falą krytyki ze strony specjalistów z zakresu ekonomii. Zwraca się między innymi uwagę na naruszenie zasady równości poprzez ograniczenie grupy docelowej projektu do podatników podatku CIT. Na preferencyjne warunki opodatkowania dochodów nie będą mogli liczyć podatnicy podatku PIT. W związku z tym zamiast planowanej poprawy warunków konkurencji, może się ona nasilić poprzez uzależnienie czynników prowadzenia działalności od formy prawnej przedsiębiorstwa.
Pod wątpliwość poddane zostają również prognozy na temat skorzystania z obniżonej stawki podatku przez rzeszę blisko 90% podatników CIT. Przy określonej skali działalności większość podatników stanowią podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych lub spółki osobowe niepodlegające CIT. Dlatego też przygotowany projekt może okazać się jedynie pozornym złagodzeniem systemu podatkowego.

0 Komentarze
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności