Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe jest zróżnicowana i ustala się ją na kolejne lata składkowe. W przypadku ubezpieczenia wypadkowego rok składkowy trwa od 1 kwietnia danego roku kalendarzowego do 31 marca następnego roku kalendarzowego.
O wysokości tego wskaźnika decyduje ilość osób zgłaszanych przez płatnika do ubezpieczenia wypadkowego. Tym samym płatnicy zostają podzieleni na dwie grupy:
Procedura ustalania stopy procentowej dla płatników zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób polega na wyliczeniu iloczynu stawki ubezpieczenia wypadkowego określonej dla grupy działalności do której należy płatnik i tzw. wskaźnika korygującego. Wskaźniki korygujące określone są na podstawie różnicy pomiędzy kategorią ryzyka przypisanej dla rodzaju wykonywanej działalności oraz kategorią ryzyka ustaloną przez ZUS (w oparciu o dane wykazane w ZUS IWA). Warunkiem koniecznym do ustalenia przez ZUS wartości składki wypadkowej w przedstawiony sposób jest przekazanie za 3 kolejne lata kalendarzowe informacji ZUS IWA, którą to płatnicy zobowiązani są przekazać do ZUS do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Pozostali płatnicy, którzy nie spełnili tego warunku, zobowiązani są we własnym zakresie do ustalenia wysokości stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego. Dokonują tego bazując na przypisanym przez Urząd Statystyczny przeważającym rodzaju działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności. Wysokość stopy procentowej składki dla danej grupy działalności określa załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków.
Aktualną treść rozporządzenia można znaleźć pod adresem: http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000379
O wysokości tego wskaźnika decyduje ilość osób zgłaszanych przez płatnika do ubezpieczenia wypadkowego. Tym samym płatnicy zostają podzieleni na dwie grupy:
- zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 osób oraz niepodlegający wpisowi do rejestru REGON
- zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób
Procedura ustalania stopy procentowej dla płatników zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób polega na wyliczeniu iloczynu stawki ubezpieczenia wypadkowego określonej dla grupy działalności do której należy płatnik i tzw. wskaźnika korygującego. Wskaźniki korygujące określone są na podstawie różnicy pomiędzy kategorią ryzyka przypisanej dla rodzaju wykonywanej działalności oraz kategorią ryzyka ustaloną przez ZUS (w oparciu o dane wykazane w ZUS IWA). Warunkiem koniecznym do ustalenia przez ZUS wartości składki wypadkowej w przedstawiony sposób jest przekazanie za 3 kolejne lata kalendarzowe informacji ZUS IWA, którą to płatnicy zobowiązani są przekazać do ZUS do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Pozostali płatnicy, którzy nie spełnili tego warunku, zobowiązani są we własnym zakresie do ustalenia wysokości stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego. Dokonują tego bazując na przypisanym przez Urząd Statystyczny przeważającym rodzaju działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności. Wysokość stopy procentowej składki dla danej grupy działalności określa załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków.
Aktualną treść rozporządzenia można znaleźć pod adresem: http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000379