Od 1 stycznia 2017 roku zmienił się szereg przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Jedną z nich jest poszerzenie wykazu przypadków, w których podatnicy VAT i VAT-UE mogą zostać wykreśleni z rejestru.
Do tej pory procedura wykreślenia podatnika dotyczyła jedynie przypadków, w których czynności sprawdzające wykazały, że podatnik nie istnieje lub niemożliwe było skontaktowanie się z nim. Począwszy od 1 stycznia 2017 katalog ten został rozszerzony o poniższe przypadki:
1). zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy
Jeżeli podatnik w okresie zawieszenia planuje wykonywanie czynności opodatkowanych, to jego obowiązkiem jest zawiadomienie o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ze wskazaniem okresu, w którym określone czynności będą wykonywane. Złożenie takiego zawiadomienia uchroni przez wykreśleniem z rejestru podatników lub zapewni przywrócenie zarejestrowania na wskazany okres. Jeśli jednak okres określony w zawiadomieniu jest krótszy niż okreś zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wówczas podatnik podlega wykreśleniu na pozostały okres zawieszenia. Z dniem wznowienia działalności następuje ponowne zarejestrowanie podatnika dla potrzeb podatku VAT, bez konieczności składania zgłoszenia rejestrującego.
2). niewywiązywanie się z obowiązku złożenia deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały
Wykreślenie w tym przypadku nie nastąpi, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz bezzwłocznie dokona złożenia brakujących deklaracji.
3). składanie przez okres 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejnych kwartałów deklaracji "zerowych"
Wykreślenie w tym trybie nie nastąpi, jeśli podatnik wykaże, że składanie zerowych deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej działałności (np. działalności o charakterze sezonowym).
4). wystawianie faktur / faktur korygujących, dokumentujących czynności, które w rzeczywistości nie zostały dokonane
Jeśli podatnik skutecznie udowodni, że "puste" faktury zostały wystawione przez pomyłkę lub bez jego wiedzy, wówczas nie nastąpi wykreślenie z rejestru podatników.
5). posiadanie wiedzy na temat nierzetelnego rozliczania podatku celem osiągnięcia korzyści majątkowych przez dostawców / nabywców biorących udział w dostawie tego samego towaru lub usługi.
Obowiązek zgłoszenia zaprzestania wykonywania transakcji zagranicznych, skutkujący wykreśleniem z rejestru podatników VAT-UE, wynika bezpośrednio z ustawy o VAT (art. 97 ust. 13 i 14). Jeśli podatnik powyższego obowiązku nie wypełnił, to do końca ubiegłego roku wykreślenie następowało, gdy podatnik nie złożył deklaracji podatkowych za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały. O fakcie tym organ podatkowy był zobowiązany poinformować podatnika.
Od 1 stycznia 2017 wykreślenie z urzędu (bez konieczności zawiadomienia podatnika) następuje jeżeli:
Jak deklaruje resort finansów powyższe zmiany są ukierunkowane na podatników, których działania skoncentrowane są na wprowadzaniu do obrotu "pustych" faktur lub wyłudzenia zwrotu podatku.
Do tej pory procedura wykreślenia podatnika dotyczyła jedynie przypadków, w których czynności sprawdzające wykazały, że podatnik nie istnieje lub niemożliwe było skontaktowanie się z nim. Począwszy od 1 stycznia 2017 katalog ten został rozszerzony o poniższe przypadki:
- dane w zgłoszeniu rejestracyjnym dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT-R) są niezgodne z prawdą;
- podatnik lub jego pełnomocnik nie stawia się na wezwanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
1). zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy
Jeżeli podatnik w okresie zawieszenia planuje wykonywanie czynności opodatkowanych, to jego obowiązkiem jest zawiadomienie o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ze wskazaniem okresu, w którym określone czynności będą wykonywane. Złożenie takiego zawiadomienia uchroni przez wykreśleniem z rejestru podatników lub zapewni przywrócenie zarejestrowania na wskazany okres. Jeśli jednak okres określony w zawiadomieniu jest krótszy niż okreś zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wówczas podatnik podlega wykreśleniu na pozostały okres zawieszenia. Z dniem wznowienia działalności następuje ponowne zarejestrowanie podatnika dla potrzeb podatku VAT, bez konieczności składania zgłoszenia rejestrującego.
2). niewywiązywanie się z obowiązku złożenia deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały
Wykreślenie w tym przypadku nie nastąpi, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz bezzwłocznie dokona złożenia brakujących deklaracji.
3). składanie przez okres 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejnych kwartałów deklaracji "zerowych"
Wykreślenie w tym trybie nie nastąpi, jeśli podatnik wykaże, że składanie zerowych deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej działałności (np. działalności o charakterze sezonowym).
4). wystawianie faktur / faktur korygujących, dokumentujących czynności, które w rzeczywistości nie zostały dokonane
Jeśli podatnik skutecznie udowodni, że "puste" faktury zostały wystawione przez pomyłkę lub bez jego wiedzy, wówczas nie nastąpi wykreślenie z rejestru podatników.
5). posiadanie wiedzy na temat nierzetelnego rozliczania podatku celem osiągnięcia korzyści majątkowych przez dostawców / nabywców biorących udział w dostawie tego samego towaru lub usługi.
Obowiązek zgłoszenia zaprzestania wykonywania transakcji zagranicznych, skutkujący wykreśleniem z rejestru podatników VAT-UE, wynika bezpośrednio z ustawy o VAT (art. 97 ust. 13 i 14). Jeśli podatnik powyższego obowiązku nie wypełnił, to do końca ubiegłego roku wykreślenie następowało, gdy podatnik nie złożył deklaracji podatkowych za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały. O fakcie tym organ podatkowy był zobowiązany poinformować podatnika.
Od 1 stycznia 2017 wykreślenie z urzędu (bez konieczności zawiadomienia podatnika) następuje jeżeli:
- podmiot złoży zerowe deklaracje VAT-t za 3 kolejne miesiące lub zerową deklarację VAT-7K za jeden kwartał, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów / usług z kwotami podatku do odliczenia lub
- podmiot przez okres 3 kolejnych miesięcy nie składał informacji podsumowującej VAT-UE pomimo istnienia takiego obowiązku.
Jak deklaruje resort finansów powyższe zmiany są ukierunkowane na podatników, których działania skoncentrowane są na wprowadzaniu do obrotu "pustych" faktur lub wyłudzenia zwrotu podatku.