Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Wykreślenie z rejestru podatników VAT

8/2/2017

0 Komentarze

 
Od 1 stycznia 2017 roku zmienił się szereg przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Jedną z nich jest poszerzenie wykazu przypadków, w których podatnicy VAT i VAT-UE mogą zostać wykreśleni z rejestru.
Do tej pory procedura wykreślenia podatnika dotyczyła jedynie przypadków, w których czynności sprawdzające wykazały, że podatnik nie istnieje lub niemożliwe było skontaktowanie się z nim. Począwszy od 1 stycznia 2017 katalog ten został rozszerzony o poniższe przypadki:
  • dane w zgłoszeniu rejestracyjnym dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT-R) są niezgodne z prawdą;
  • podatnik lub jego pełnomocnik nie stawia się na wezwanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Podstawą do wykreślenia z rejestru podatników, bez konieczności zawiadamiania, jest również:
1). zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy
Jeżeli podatnik w okresie zawieszenia planuje wykonywanie czynności opodatkowanych, to jego obowiązkiem jest zawiadomienie o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ze wskazaniem okresu, w którym określone czynności będą wykonywane. Złożenie takiego zawiadomienia uchroni przez wykreśleniem z rejestru podatników lub zapewni przywrócenie zarejestrowania na wskazany okres. Jeśli jednak okres określony w zawiadomieniu jest krótszy niż okreś zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wówczas podatnik podlega wykreśleniu na pozostały okres zawieszenia. Z dniem wznowienia działalności następuje ponowne zarejestrowanie podatnika dla potrzeb podatku VAT, bez konieczności składania zgłoszenia rejestrującego.
2). niewywiązywanie się z obowiązku złożenia deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały
Wykreślenie w tym przypadku nie nastąpi, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz bezzwłocznie dokona złożenia brakujących deklaracji.
3). składanie przez okres 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejnych kwartałów deklaracji "zerowych"
Wykreślenie w tym trybie nie nastąpi, jeśli podatnik wykaże, że składanie zerowych deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej działałności (np. działalności o charakterze sezonowym).
4). wystawianie faktur / faktur korygujących, dokumentujących czynności, które w rzeczywistości nie zostały dokonane
Jeśli podatnik skutecznie udowodni, że "puste" faktury zostały wystawione przez pomyłkę lub bez jego wiedzy, wówczas nie nastąpi wykreślenie z rejestru podatników.
5). posiadanie wiedzy na temat nierzetelnego rozliczania podatku celem osiągnięcia korzyści majątkowych przez dostawców / nabywców biorących udział w dostawie tego samego towaru lub usługi.

Obowiązek zgłoszenia zaprzestania wykonywania transakcji zagranicznych, skutkujący wykreśleniem z rejestru podatników VAT-UE, wynika bezpośrednio z ustawy o VAT (art. 97 ust. 13 i 14). Jeśli podatnik powyższego obowiązku nie wypełnił, to do końca ubiegłego roku wykreślenie następowało, gdy podatnik nie złożył deklaracji podatkowych za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały. O fakcie tym organ podatkowy był zobowiązany poinformować podatnika.
Od 1 stycznia 2017 wykreślenie z urzędu (bez konieczności zawiadomienia podatnika) następuje jeżeli:
  • podmiot złoży zerowe deklaracje VAT-t za 3 kolejne miesiące lub zerową deklarację VAT-7K za jeden kwartał, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów / usług z kwotami podatku do odliczenia lub
  • podmiot przez okres 3 kolejnych miesięcy nie składał informacji podsumowującej VAT-UE pomimo istnienia takiego obowiązku.

Jak deklaruje resort finansów powyższe zmiany są ukierunkowane na podatników, których działania skoncentrowane są na wprowadzaniu do obrotu "pustych" faktur lub wyłudzenia zwrotu podatku.
0 Komentarze



Odpowiedz

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht