Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Nowe świadectwa pracy!

13/6/2017

0 Komentarze

 
Z początkiem czerwca stare świadectwa pracy zostały zastąpione nowymi dlatego warto zwrócić uwagę co należy uwzględnić podczas wystawiania takiego świadectwa.

Zmiany te głównie dotyczą pracowników tymczasowych ponieważ w takim świadectwie muszą być umieszczone informacje o dotychczasowej pracy tymczasowej pracownika, tj. gdzie i jak długo pracował w danej firmie.  Umotywowane jest to tym, że taki pracownik tymczasowy może być zatrudniony w jednej firmie na okres 18 miesięcy w ciągu trzech lat. Ma to na celu przestrzeganie tych przepisów prawa i aby dany pracownik nie był zatrudniany cały czas w tej samej firmie.

A jeżeli chodzi o zwykłych pracowników zatrudnionych na umowę o prace, to poniżej przedstawione są wszystkie zmiany, a mianowicie:
​
  • Zmiany w treści świadectwa pracy:
Umieszczenie wszystkich informacji na temat wziętego urlopu przez pracownika typu: ojcowskiego, rodzicielskiego, wychowawczego oraz na jakiej podstawie został on udzielony. Określenie treści pouczenia zgodnego z art. 97 §2 Kodeksu pracy. Na żądanie pracownika może być również zamieszczona informacja o wysokości i składnikach wynagrodzenia.

  • Zmiany w sposobie i trybie wydawania:
Pracodawca powinien wydać pracownikowi świadectwo pracy w ciągu 7 dni od zakończenia współpracy z nim jeśli nie chce tej współpracy przedłużyć. Jeżeli natomiast współpraca zostanie ponownie nawiązana, to wówczas pracodawca wydaje takie świadectwo pracownikowi na jego żądanie w wersji elektronicznej lub papierowej.

  • Pieczęć pracodawcy:
Na nowym świadectwie pracy nie jest wymagana pieczęć pracodawcy. Jeżeli więc pracownik otrzyma świadectwo nieopatrzone pieczęcią, to jest ono jak najbardziej poprawne i prawidłowe.

  • Terminy wydawania świadectw:
Jeżeli pracownik złoży wniosek o poprawę świadectwa pracy to wówczas pracodawca ma czas w ciągu 7 dniu od orzeczenia sądowego wydać nowe świadectwo.

Jeżeli sąd uzna, że pracodawca powinien przyjąć ponownie pracownika do pracy lub pracownikowi przysługuje odszkodowanie ze względu na niezgodne z prawem rozwiązanie umowy, to pracodawca również powinien taką informacje umieścić w świadectwie.

Jeżeli z rożnych przyczyn nie ma możliwości przekazania świadectwa pracy pracownikowi, wówczas pracodawca powinien w ciągu 7 dni dostarczyć pracownikowi takie świadectwo droga pocztową. Jeśli to nie nastąpi, to pracownik może złożyć wniosek o  przyznanie odszkodowania za niedotrzymanie tego przepisu argumentując szkody jakie poniósł z tego przesunięcia.

Jeżeli natomiast sąd uzna odszkodowanie na rzecz pracodawcy z tytułu nieuzasadnionego rozwiązania umowy przez pracownika, to taka informacja również powinna znaleźć się w świadectwie pracy.

Odnośnie przechowywania kopii świadectwa pracy można stwierdzić, że w tej kwestii nic się nie zmieniło, czyli pracodawca powinien:

  • Przechowywać świadectwo wraz ze wszystkimi dokumentami pracowniczymi przez 50 lat licząc od dnia zakończenia stosunku pracy.
  • Wydać pracownikowi świadectwo pracy na każde żądanie pracownika, które jest uargumentowane w terminie 7 dniu od zgłoszenia. Nie jest istotne w tej kwestii  w jakiej formie pracownik przedstawi takie  żądanie.  
  • Nie pobierać opłat za wydanie takiego świadectwa czy też nawet odpisu.
  • Wydawać odpis w formie identycznej do oryginału, nie może być w formie zrobionego zdjęcia czy skanu dokumentu.
  • Sporządzić korektę odpisu świadectwa pracy na wniosek pracownika w każdym momencie, a nie tylko w okresie 7 dni od wydania oryginalnego świadectwa pracy.

Poniżej jest zamieszczony plik z nowym świadectwem pracy oraz z objaśnieniem jak należy wypełnić taki druk. 
​
swiadectwo-pracy-wzor-obowiazujacy-od-1-czerwca-2017-r.pdf
File Size: 159 kb
File Type: pdf
Download File

0 Komentarze



Odpowiedz

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht