Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Co nowego w PFRON w 2016 roku?

25/8/2016

1 Komentarz

 
Z dniem 1.07.2016 roku weszły w życie zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
W pierwszej kolejności należy nadmienić o zmianie zasad refundowania składek społecznych dla osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą lub rolniczą. Zgodnie z poprzednim stanem prawnym warunkiem koniecznym otrzymania zwrotu kosztów ubezpieczenia społecznego było ich opłacenie w całości, co mogło nastąpić po dniu złożenia wniosku o wypłatę refundacji. Zgodnie z nowymi przepisami, aby osoba ubiegająca się o refundację otrzymała wypłatę, zobowiązana jest opłacić składki przed dniem złożenia wniosku, tj.:
  • do ostatniego dnia miesiąca, w którym upłynął termin opłacenia obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego -  w przypadku przedsiębiorców;
  • do ostatniego dnia następującego po miesiącu, w którym upłynął termin opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne rolników za dany kwartał - w przypadku rolników.
W związku z wprowadzonymi zmianami odpowiednio dostosowane zostały wzory formularzy Wn-U-A oraz Wn-U-G, które służą do ubieganie się o wsparcie finansowe.
Następna zmiana obejmuje dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Do tej pory o wsparcie w tym zakresie ubiegać się mogli pracodawcy rekrutujący osoby z orzeczoną niepełnosprawnością oraz spełniający dodatkowe warunki, w postaci m.in. terminowego, całościowego uregulowania kosztów płacowych. Aktualnie rozszerzony został krąg pracodawców uprawnionych do wnioskowania o wsparcie finansowe o podmioty, których pracownicy stali się niepełnosprawni już w trakcie zatrudnienia (bez znaczenie w tym zakresie pozostaje data zatrudnienia - refundacja obejmuje wówczas okres począwszy od lipca 2106 roku). Dodatkowym warunkiem wprowadzonym na mocy omawianej nowelizacji jest konieczność wypłaty wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego przed dniem złożenia wniosku o wypłatę dofinansowania na formularzu Wn-D oraz INF-D-P (od 01.07.2016 obowiązują ich nowe wzory).
Zmianą o której również warto wspomnieć jest ta dotycząca ulg we wpłatach obowiązkowych na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Zobowiązani do ich dokonywania są pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników (w przeliczeniu na pełen etat), u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi poniżej 6%. Zgodnie z wcześniejszym porządkiem prawnym wpłaty te ulegały obniżeniu przy zakupie usługi lub produkcji pracodawców, u których zatrudnienie wynosi co najmniej 25 osób oraz wskaźnik zatrudnienia osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności jest na poziomie co najmniej 30%. Maksymalna kwota ulgi wynosiła 80% wpłaty, przy czym czas jej wykorzystania był ograniczony do 12 miesięcy od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia.
Na mocy nowych przepisów wysokość ulgi została zmniejszona do 50%, natomiast maksymalny okres wykorzystania przysługującej ulgi skrócony został do 6 miesięcy.
Dodatkowymi zmianami, które weszły do obowiązującego porządku prawnego, są sankcje finansowe za nieprawidłowo udzielone ulgi przez uprawnionych pracodawców. W takim przypadku są oni zobowiązani do złożenia stosownego formularza DEK-II-u oraz dokonania wpłaty do 20-go dnia miesiąca, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku dokonania tejże wpłaty. Dodatkowym obowiązkiem sprawozdawczym zostali objęci pracodawcy wystawiający informacje o kwocie obniżenia wpłat, którego realizacja polega na comiesięcznym składaniu formularza INF-1-u.
1 Komentarz

Pełnomocnictwa w 2016 roku

11/8/2016

0 Komentarze

 
Z początkiem lipca weszły w życie kolejne nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw w postępowaniach podatkowych. Część zmian w tym zakresie obowiązuje bowiem już od początku bieżącego roku.
Co do zasady jako pełnomocnik może występować każda osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. W sprawach uznanych przez organy podatkowe za sprawy „mniejszej wagi”, na równi z pełnomocnikiem może występować małżonek strony. Jako pełnomocnik ogólny traktowany jest ponadto kurator wyznaczony przez sąd na wniosek organu podatkowego.
W dokumencie pełnomocnictwa wskazane są dane identyfikujące obie strony stosunku prawnego: identyfikatory podatkowe (w przypadku nierezydentów – numer i seria paszportu), adresy do doręczeń oraz w przypadku pełnomocników zawodowych – adres elektroniczny (e-mail).
Zgodnie z nowym brzmieniem Ordynacji Podatkowej wyodrębniono 3 typy pełnomocnictw:
  1. Pełnomocnictwo ogólne (obowiązujące od 01.07.2016) – uprawniające do reprezentowania podatnika we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych sprawach leżących w gestii organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej (za wyjątkiem uprawnień do podpisywania deklaracji). Ustanowienie tego typu pełnomocnictwa, jego zmiana, odwołanie lub wypowiedzenie następuje co do zasady w formie elektronicznej i  nie podlega opłacie skarbowej. Bazą zbierającą dane na temat wszystkich udzielonych pełnomocnictw tego typu jest Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych. Pełnomocnictwo staje się obowiązujące w momencie wpływu do rejestru. W zakresie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji zasadniczą zmianą jest możliwość jego składania lub odwołania w formie dokumentu elektronicznego, bez dodatkowej opłaty skarbowej. Tego rodzaju pełnomocnictwa złożone przed 01.01.2016 zachowują swoją moc do czasu wygaśnięcia lub odwołania – nie trzeba ich ponownie składać na nowym wzorze.
  2. Pełnomocnictwo szczególne – uprawnia do działania w imieniu mocodawcy w konkretnej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Nową instytucją w tym zakresie jest wprowadzenie tymczasowego pełnomocnika szczególnego, ustanawianego przez organ podatkowy, w sytuacji gdy istnieje konieczność podjęcia natychmiastowych czynności w ramach sprawy niecierpiącej zwłoki. Dla nieobecnej osoby fizycznej w pierwszej kolejności będzie nim członek rodziny, a jeśli nie wyrazi on zgody – zostanie nim pełnomocnik zawodowy (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy). W przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, gdy niemożliwe będzie ustalenie adresu siedziby, miejsca prowadzenia działalności lub adresu zamieszkania osób reprezentujących sprawy podmiotu, tymczasowym pełnomocnikiem szczególnym będzie pełnomocnik zawodowy.
  3. Pełnomocnictwo do doręczeń – ustanawiane przez stronę, która dokonała zmiany adresu zamieszkania lub miejsce pobytu na adres w państwie niebędącym członkiem Unii Europejskiej, jak również przez osoby niemające miejsca zamieszkania lub pobytu w RP lub innym państwie członkowskim UE, uzyskujące status strony postępowania w czasie pobytu w Polsce.
Pełnomocnictwo szczególne oraz pełnomocnictwo do doręczeń funkcjonuje w polskim porządku prawnym już od 01.01.2016 roku. W tym zakresie dopuszczalne jest złożenie dokumentu na piśmie, elektronicznie lub ustnie do protokołu wraz z uiszczeniem opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł. Skutek prawny następuje w dniu zawiadomienia właściwego organu podatkowego.
Z początkiem lipca wchodzi w życie również dodatkowy przepis zobowiązujący pełnomocników zawodowych którzy dokonali wypowiedzenia pełnomocnictwa, do działania w imieniu mocodawcy przez okres 2 tygodni od dnia wypowiedzenia (chyba że mocodawca dobrowolnie zwolni go z tego obowiązku).
Pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed 01.01.2016 uznaje się za pełnomocnictwa szczególne w rozumieniu art. 138e Ordynacji Podatkowej, natomiast osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego, ustanowiona przed 01.01.2016, zostaje uznana za pełnomocnika szczególnego do spraw kontroli podatkowej.
Obowiązujące wzory pełnomocnictw można pobrać za pomocą strony Ministerstwa Finansów:
http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/formularze-do-druku/inne 
0 Komentarze

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht