Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Wiek emerytalny a ochrona pracowników

20/7/2017

0 Komentarze

 
Wyznaczane granice odnośnie wieku emerytalnego zmieniały się na przełomie lat. W 2017 roku będzie powrót do krótszego wielu emerytalnego jednak może to wykonać pewne zaburzenia w związku z ochroną pracowników przedemerytalnych.
 
Wiek emerytalny, jak wiadomo, jest zależny od daty urodzenia danego pracownika. Jeśli chodzi o długość ochrony pracowników przedemerytalnych, to oczywiście nic się nie zmieni i nadal będą to 4 lata jak do tej pory. Ochrona działa w ten sposób, że pracodawca, co do zasady, nie może wręczyć wypowiedzenia umowy jeżeli pracownikowi zostało mniej niż 4 lata do przejścia na emeryturę.
 
Takiej właśnie ochronie w bieżącym roku będą podlegać:
  • kobiety : 56-60 lat,
  • mężczyźni: 61-65 lat.
 
A zatem osoby, które:
  • jeszcze nie osiągnęły wieku emerytalnego i brakuje im więcej niż 4 lata, to będą objęte ochroną zgodnie z nowo wprowadzonym wiekiem emerytalnym,
  • właśnie 1 października byłyby objęte ochroną przedemerytalną wg starego wieku, to również tą ochroną będą objęte aż do uzyskania wyższego wieku emerytalnego,
  • przebywają już w okresie ochronnym, to będą nadal przebywać aż do ukończenia wyższego obecnie wieku emerytalnego.
​
Ze wszystkimi zmianami można zapoznać się czytając poniżej umieszczony plik. Zmiany te mają wejść w życie od 1 października br.
20161219_ustawa_emerytalna.pdf
File Size: 6827 kb
File Type: pdf
Pobierz plik

0 Komentarze

Gwarancje dla innowacyjnych przedsiębiorców

19/7/2017

0 Komentarze

 
W dniu 29 maja br. wiele banków podpisało umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), które będą udzielać kredytów firmom z gwarancją finansową ze środków FGPIG (Funduszu Gwarancyjnego Programu Innowacyjna Gospodarka). Jest to przeznaczone dla wszystkich innowacyjnych firm z Polski.

Ułatwienie to jest przygotowane w szczególności dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, którzy zabiegają o gwarancję bankową spłaty kredytu wziętego  na potrzeby rozwoju działalności innowacyjnej. Fundusz, o którym mowa, działa dzięki środkom unijnym przeznaczonym na  2014-2020. Środki jakimi dysponuje BGK sięgają 525 mln zł.

Taka gwarancja będzie bezpłatna i dostępna w takich bankach jak:
  • Alior Bank S.A.,
  • Bank Millennium S.A.,
  • PKO Bank Polski S.A.,
  • Bank Pekao S.A.,
  • Raiffeisen Bank Polska  S.A.,
  • Bank Ochrony Środowiska S.A.,
  • Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.,
  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
  • Krakowski Bank Spółdzielczy,
  • SGB-Bank S.A.

Zabezpieczeniem takim mogą zostać objęte m.in. takie koszta jak np. koszta, które towarzyszom kosztom inwestycyjnym oraz kapitał obrotowy, który jest uzupełnieniem inwestycji.

Minusy tej gwarancji to, że:
  • jasno jest powiedziane iż gwarancja trwa co najwyżej 20 lat,
  • musi być spełnione przynajmniej jedno kryterium podmiotowe, np.:
    • w ciągu ostatnich lat odnotował wzrost przychodów o 15 % rocznie,
    • posiada dział badawczo-rozwojowy,
    • w momencie udzielania kredytu nie są wpisani w system Bankowy Rejestr,
  • maksymalna kwota gwarancji nie może przekroczyć 2,5 mln euro.

​Zmiany te wchodzą w życie od 3 czerwca 2017r. zapoznać czytając dziennik ustaw zamieszczony poniżej. Więcej informacji na temat: kto może, jakie są korzyści, wykluczenia branżowe, dokumenty można uzyskać czytając na stronie BGK www.bgk.pl. 
d20170982.pdf
File Size: 102 kb
File Type: pdf
Pobierz plik

0 Komentarze

Do jakiego US złożyć deklarację VAT-7?

17/7/2017

0 Komentarze

 
Od stycznia 2016 roku zostały wprowadzone zmiany dotyczące właściwości Urzędu Skarbowego, do którego należy składać deklarację VAT-7. Stąd też wszyscy podatnicy VAT musieli dokonać zmiany US gdzie odprowadzali podatek od towarów i usług jeżeli natenczas był on niezgodny.

Właściwość Urzędu Skarbowego to inaczej określenie miejsca gdzie podatnik powinien składać deklarację VAT-7 lub VAT-7K. W latach poprzedzających rok 2016 obowiązywało składanie deklaracji VAT do urzędów, które były odpowiednio dobrane do miejsca prowadzenia działalności, a PIT składany zgodnie z miejscem zamieszkania. Zmiana ta jest dokładnie określona w art. 17 Ordynacji podatkowej, tj:

„właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 strona w postępowaniu podatkowym”.

Z powyższego wynika, że:
  • jeżeli ktoś prowadzi jednoosobową działalność (tyczy się osób fizycznych), to wówczas US jest taki jak miejsce zamieszkania,
  • jeżeli ktoś prowadzi spółkę (np. spółkę cywilną, spółkę z o.o.), to o własności US decyduje adres siedziby firmy.
​
O tym muszą pamiętać wszyscy podatnicy w celu uniknięcia błędów i nieporozumień. A zatem jeżeli adres firmy się zmieni w trakcie roku, to również taki podatnik powinien zmienić urząd. W celu dokonania właśnie takiej zmiany należy złożyć deklaracje VAT-R.  Jeżeli chodzi o rozliczanie podatku PIT, to tak jak poprzednio tak i teraz jest on wybierany według miejsca zamieszkania podatnika.

Poprawność wyboru Urzędu Skarbowego jest motywowana tym, że w przeciwieństwie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, każdy US posiada inny numer konta bankowego, na który trzeba dokonać wpłaty podatku VAT.
0 Komentarze

Brak opłat za wpis do CEIDG

13/7/2017

0 Komentarze

 
Ministerstwo Gospodarki podało do publicznej informacji wiadomość, że wpisy do CEIDG są bezpłatne i jak również przestrzegają przed rozpoczynaniem współpracy z firmami, które oferują właśnie takie wpisy odpłatnie.

Obecnie istnieje wiele firm, które prowadzi swoje rejestry firm. Aby mieć jakiekolwiek zyski z takiej działalności, to są wysyłane oferty do firm informujące o możliwości wpisu do takiego rejestru za nic nieznaczącą opłatą sięgającą nawet 250 zł. Dokonanie wpisu do takiego rejestru nie jest dowodem na to, że firma została zarejestrowana.

Niektóre firmy niestety już zostały złapane przez taką ofertę i chcą uzyskać odszkodowanie lub zwrot poniesionych kosztów jest to jednak niemożliwe. Informacje na temat bezpłatnych wpisów do CEIDG są umieszczane wszędzie tak, aby do każdego przedsiębiorcy taka właśnie informacja dotarła, np. w Urzędach Skarbowych. Korzystając nawet z takiego wpisu, przedsiębiorca otrzymuje komunikat na formularzu, że taka czynność jest bezpłatna i nie będą wysyłane żadne informacje na temat uiszczenia opłaty. Poniżej znajduje się informacja o tym jak założyć działalność gospodarczą umieszczona na stronie CEIDG (https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/):

Rejestracja w CEIDG jest wolna od opłat. Wszelkie informacje zachęcające Państwa do dokonania wpłaty związanej z rejestracją działalności gospodarczej osoby fizycznej w Polsce są nielegalne.
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis. Wpis jest dokonywany nie później, niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku. Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. 
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych – wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia (podpisania) wniosku o wpis do CEIDG.
​

Jeśli zatem firma rozpoczyna taka współpracę to niestety nie może później nikogo za to winić. Cała odpowiedzialność za takie czyny spoczywa na przedsiębiorcy. Należy zatem szczególnie ważnie czytać przychodzące pisma do firmy.  Poniżej znajduje się pełna informacja z MG na ten temat oraz instrukcja wypełniania wniosku. 
ceidg_ogloszenia.pdf
File Size: 3582 kb
File Type: pdf
Pobierz plik

instrukcja_ceidg-06.06.2016.pdf
File Size: 120 kb
File Type: pdf
Pobierz plik

0 Komentarze

​Kontakt z pracownikiem podczas urlopu

13/7/2017

0 Komentarze

 
Oczywiście prawdziwe jest stwierdzenie, że pracodawca nie powinien wymagać od każdego pracownika, że ma on odbierać telefony czy też wiadomości SMS od pracodawcy podczas gdy przebywa na urlopie wypoczynkowym. Jednak jak wiadomo istnieją wyjątki kiedy właśnie to stwierdzenie niekoniecznie jest stosowane.

Jeżeli dany pracownik pełni bardzo ważną funkcję w firmie, to pracodawca może ustalić z nim np. w umowie tudzież w innych przepisach, że jest on zobowiązany podczas swojego urlopu wypoczynkowego odbierać od niego telefony i podać numer pod jakim można się z nim kontaktować. Właśnie taki wyjątek dotyczy niektórych zawodów, np.:
  • osoby posiadające stanowisko kierownicze,
  • osoby, bez których firma podczas awarii nie rady rozwiązać problemu, np. informatyk,
  • osoby z księgowości, a w tym trakcie będzie prowadzona kontrola.

Według badań przeprowadzonych przez Monitor Rynku Pracy wynika, że więcej niż połowa zatrudnionych pracowników musiała pozostawić swój  numer telefonu pracodawcy, a prawie 40 % z nich zostało zmuszonych do natychmiastowego kontaktowania się w sprawach służbowych.

Warto pamiętać o tym, że tylko w takich wyjątkowych sytuacjach pracodawca może wymagać podania numeru telefonu pod którym można się kontaktować. Pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego wolnego od telefonów z pracy tak więc nie należy tego prawa naginać. Jeżeli pracodawca nie zapisze takiej informacji w żadnych przepisach wówczas będzie trudno wyegzekwować winę pracownika. Łatwo będzie udowodnić, że pojawiło się świadczenie pracy podczas urlopu, za które należy się wynagrodzenie. Warto też pamiętać, że pracodawca nie może :
  • zwolnić pracownika,
  • zmniejszyć mu pensji,
  • nałożyć jakiejkolwiek kary
za to, że nie można było się z nim podczas urlopu skontaktować. Problemem z nawiązaniem kontaktu z pracownikiem nie musi być to, że celowo został  wyłączony telefon, bo pracownik nie chciał rozmawiać tylko np. to, że utracił zasięg w telefonie. 
0 Komentarze
<<Poprzednia

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht