Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Nowe obowiązki w podatku VAT od 1 lipca 2016 roku

23/5/2016

0 Komentarze

 
Ministerstwo Finansów skierowało do Sejmu kolejne zmiany w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JKP), które zostały przyjęte przez Sejm dnia 13 maja br oraz przez Senat dnia 19 maja br.
Jak wynika z treści uchwalonej ustawy podatnicy prowadzący księgi w oparciu o programy komputerowe, zobowiązani będą do przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez wezwania organu podatkowego, informacji o prowadzonej ewidencji za okresy miesięczne. W praktyce oznacza to obowiązek comiesięcznego raportowania danych z ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formie JPK - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
Z powyższego można by wywnioskować, że nie prowadząc ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, nie powstanie również obowiązek przesyłania JPK w zakresie ewidencji VAT do organów podatkowych. Jednakże w ustawie wprowadzono równolegle 
wymóg prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych, który ma obowiązywać począwszy od dnia 1 stycznia 2018 roku.
W pierwszej kolejności obowiązek comiesięcznego raportowania obejmie dużych przedsiębiorców, tj. takich, którzy w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
  1. zatrudniali średniorocznie co najmniej 250 pracowników (w przeliczeniu na etaty);
  2. osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży przekraczający równowartość 50 mln euro lub sumę aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekraczającą równowartość 43 mln euro.
Powyższe oznacza, że duzi przedsiębiorcy pierwszą ewidencję VAT w formacie JPK będą zobowiązani złożyć za lipiec 2016 roku, tzn. w terminie do 25 sierpnia 2016 roku. Małych i średnich przedsiębiorców obowiązek ten obejmie od stycznia 2017 roku, natomiast mikroprzedsiębiorców - od 1 stycznia 2018 roku.
Kontrowersyjnym rozwiązaniem jest brak powiązania obowiązków raportowania z okresami za które podatnik rozlicza podatek VAT (miesięcznie lub kwartalnie). Zarówno podatnicy składający deklaracje miesięcznie, jak i kwartalnie będą zobowiązani do raportowania co miesiąc bez wezwania ze strony organów podatków.
Dodatkowym obowiązkiem wprowadzonym w ramach omawianej ustawy jest uwzględnienie w prowadzonej przez podatników ewidencji obligatoryjnych danych:
  • określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania;
  • wysokości kwoty podatku należnego;
  • korekt podatku należnego;
  • kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego;
  • korekt podatku naliczonego;
  • kwoty podatku podlegającej wpłacie do Urzędu Skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu;
  • numer, za pomocą którego kontrahent jest identyfikowany na potrzeby podatku VAT.
Ewidencje uwzględniające powyższe dane należy przekazywać organom podatkowym  od 1.01.2017 r.
0 Komentarze

Nowe wzory deklaracji VAT 

16/5/2016

0 Komentarze

 
Od 1 stycznia 2016 roku na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17.12.2015 obowiązują nowe wzory formularzy VAT. Wyżej wymienione Rozporządzenie wprowadza nowe wzory deklaracji:
  • VAT-7 wersja 16
  • VAT-8 wersja 7
  • VAT-9M wersja 5
  • VAT-7K wersja 10
  • VAT-7D wersja 7
W okresie przejściowym, tj. do rozliczenia za ostatni okres rozliczeniowy pierwszego półrocza 2016 roku, mogą być stosowane dotychczasowe wzory wyżej wymienionych deklaracji. Wprowadzone zmiany mają głównie charakter techniczny i dostosowują formularze do zmian w ustawach podatkowych.
W wersji 16 deklaracji VAT-7 zmiana w stosunku do poprzedniego wzoru polega na dodaniu wiersza "zwrot odliczonej lub zwróconej kwoty wydatkowanej ma zakup kas rejestrujących (...)". Dotyczy on sytuacji, gdy podatnicy na podstawie art. 111 ust. 6 ustawy o VAT są zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Obowiązek taki powstaje wówczas, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej podatnicy zaprzestaną jej używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, jak również w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem z tytułu używania kasy rejestrującej.
W nowych wzorach deklaracji VAT -8 oraz VAT-9M jedyna zmiana obejmuje wskazanie przed częścią A, we wstępie  - miejsca składania deklaracji. Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi z początkiem 2016 roku, właściwość miejscową Urzędu Skarbowego właściwego w sprawie opodatkowania VAT ustala się na podstawie:
  • adresu siedziby podatnika - w odniesieniu do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
  • miejsca zamieszkania - w przypadku osób fizycznych;
  • stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - dla podatników nieposiadających siedziby działalności na terytorium kraju, ale posiadających na nim stałe miejsce prowadzenia działalności
Dla podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca jej prowadzenia na terytorium kraju, właściwym organem podatkowym jest Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście.
Dzięki wprowadzonym zmianom częściej niż dotychczas podatnik będzie składał zeznania podatkowe w podatku PIT, CIT i VAT do tego samego organu podatkowego.
Istotną zmianą, wprowadzoną również z początkiem bieżącego roku, jest brak konieczności dołączania do korygowanej deklaracji pisemnego uzasadnienia z wyjaśnieniami, jakie okoliczności były przyczyną korekty. Do końca 2015 roku wyjaśnienie takie składane było na druku ORD-ZU, którego w aktualnym porządku prawnym nie trzeba dołączać do korekty deklaracji.
Aktualne wzory deklaracji VAT można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów:  http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje/formularze/vat
0 Komentarze

Zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

4/5/2016

0 Komentarze

 
19 maja br. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawa wprowadza szereg zmian dotyczących przedsiębiorców, jak również pakiet ułatwień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zakres danych wymaganych do tej pory we wniosku o zawieszenie działalności gospodarczej ulegnie zmniejszeniu, dzięki czemu procedura ta będzie łatwiejsza i szybsza. Ograniczona zostanie również liczba postępowań administracyjnych związanych ze sprostowaniami czy wykreśleniami wpisów, dzięki temu, że pracownicy urzędów gmin będą mogli samodzielnie poprawiać błędy we wnioskach przedsiębiorców. Do tej pory osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą samodzielnie decydowały o momencie jej zakończenia, natomiast wpisy z urzędu dokonywane byłe wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach. Nowe przepisy określają przypadki wykreślenia z urzędu z następujących powodów:
  • stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej;
  • niezłożenia wniosku o wznowienie działalności od dnia następującego po dniu, od którego przedsiębiorca zawiesił działalność w związku ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem (art. 14a ust. 1d ustawy);
  • utraty uprawnień do wykonywania działalności przysługujących na postawie określonych przepisów;
  • gdy wpis został dokonany z naruszeniem prawa.
W przestawionych sytuacjach konieczne będzie przeprowadzenie postępowania administracyjnego, którego skutkiem będzie wydanie decyzji administracyjnej przez ministra właściwego do spraw gospodarki. 
W określonych przypadkach (tj. z powodu czynników nieodwracalnych) wprowadzony zostanie także automatyczny mechanizm wykreślania przedsiębiorcy z CEIDG, na skutek:
  • trwałego zaprzestania działalności gospodarczej, którego przyczyną jest zgon;
  • upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej;
  • prawomocnego orzeczenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej.
Ustawa wprowadza również zupełnie nowy przepis, na podstawie którego przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, której adres podlega wpisowi do CEIDG. Dotyczy to:
  • adresu zamieszkania;
  • adresu do doręczeń;
  • adresu pod którym wykonywana jest działalność gospodarcza (główne miejsce i oddział).
Tytuł prawny nie podlega co prawda dołączeniu do wniosku o wpis CEIDG, jednak w określonych przypadkach musi zostać przedstawiony organowi ewidencyjnemu na jego żądanie. W przypadku braku tytułu prawnego do nieruchomości wskazanej we wpisie, organ wzywa przedsiębiorcę do dokonania odpowiedniej zmiany w tym zakresie. W razie niezastosowania się do wyżej wymienionych zaleceń, Minister Gospodarki wykreśla przedsiębiorcę z CEIDG w formie decyzji administracyjnej.

Więcej informacji na temat wprowadzonych zmian, jak również nowe wzoru formularzy, można znaleźć na stronie Ministerstwa Rozwoju: 
​http://www.mr.gov.pl/strony/aktualnosci/ulatwienia-dla-przedsiebiorcow-i-nowe-formularze-ceidg/
0 Komentarze

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht