Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR)

28/4/2016

0 Komentarze

 
Od dnia 8 kwietnia br. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zmiany są z jednej strony konsekwencją zlikwidowania przepisów o zatorach płatniczych, z drugiej - obejmują techniczne aspekty ewidencjonowania w księdze.
Na mocy rozporządzenia wprowadzony został nowy wzór KPiR, który w pierwszej kolejności zobowiązani są stosować podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie 2016 roku - po wejściu w życie wspomnianych przepisów. Podatnicy kontynuujący działalność gospodarczą rozpoczętą przed dniem 8 kwietnia 2016 roku mają do wyboru dwa rozwiązania:
  1. prowadzenie ewidencji na dotychczasowym wzorze do końca 2016 roku oraz zastosowanie nowego wzoru począwszy od 1 stycznia 2017 roku;
  2. zmianę prowadzenia KPiR na nowym wzorze, tj. kontynuację wpisów według starego wzoru do końca kwietnia 2016 roku i rozpoczęcie wpisów według nowego wzoru od 1 maja 2016 roku.
Nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów został poszerzony w porównaniu do wcześniejszego o dwie nowe kolumny:
  • opis kosztu działalności badawczo-rozwojowej
  • wartość kosztu działalności badawczo-rozwojowej
Wprowadzona zmiana odnosi się do wydatków poniesionych na innowacje. Podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, chcący skorzystać z ulgi podatkowej z tego tytułu, zobowiązani są wyodrębnić poniesione koszty w osobnych kolumnach księgi.
W bieżącym roku podatnicy nie mają już obowiązku dokonywania zapisów korygujących koszty w związku z zatorami płatniczymi. Nie ma już obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów zaliczonych do kosztów podatkowych w odniesieniu do niezapłaconych faktur.

Szczegółowe przepisy zmieniające znajdują się w załączonym Rozporządzeniu MF.
Rozporządzenie MF_31.03.2016
File Size: 392 kb
File Type: pdf
Download File

0 Komentarze

Centralny Rejestr Faktur VAT

13/4/2016

0 Komentarze

 
Picture
Resort finansów przygotowuje kolejne rozwiązania w kierunku uszczelniania polskiego systemu podatkowego oraz zmniejszenia skali oszustw podatkowych. Po Jednolitym Pliku Kontrolnym kolejnym z nich jest propozycja uruchomienia Centralnego Rejestru Faktur VAT. 
W bazie takiej miałyby się znaleźć dane dotyczące faktur VAT, dające organom podatkowym wstępną informację na temat dokumentów znajdujących się w obiegu gospodarczym. Zakres informacji obejmowałby zarówno dane identyfikacyjne stron transakcji, jak również daty ich dokonania oraz kwoty netto i podatku VAT.
Powyższe rozwiązanie są pochodną zaleceń Komisji Europejskiej, która rekomendowała jego wprowadzenie w państwach UE. Do tej pory wprowadziło je jednak tylko kilka państw, m.in. Portugalia, Słowacja, Czechy.
Dzięki funkcjonowaniu scentralizowanej bazy faktur monitorującej rozliczenia z tytułu podatku VAT, organy podatkowe mogłyby pozyskać znacznie szybciej niezbędne informacje, a tym samym dokonać wstępnej selekcji podmiotów do kontroli podatkowych. Tym samym krzyżowe sprawdzanie transakcji mogłoby się obyć poza bezpośrednim udziałem stron. Drugą stroną medalu jest naturalna konsekwencja w postaci wprowadzenia obowiązkowego fakturowania w formie elektronicznej, a co za tym idzie szereg działań dostosowawczych dla przedsiębiorstw (m.in. w zakresie oprogramowania, doszkolenia pracowników).
Jak zapowiada Ministerstwo Finansów omawiany projekt wymaga wielu zmian prawnych oraz szerokiej kampanii informacyjnej wśród podatników. Pierwszy kontakt z tym pomysłem może spotkać się z dużym sprzeciwem podatników, u których może powstać wrażenie poddania większej kontroli ze strony Państwa. Dyskusyjna pozostaje również kwestia tajemnicy handlowej, którą bardzo często stanowią dane zawarte w fakturach i obawa przed ich wyciekiem.
Mimo że resort finansów zapowiada realizację tego projektu już na przyszły rok, z uwagi na szereg koniecznych działań dostosowawczych, wydaje się to być bardziej odległą perspektywą.

0 Komentarze

Składka wypadkowa 2016/2017

1/4/2016

0 Komentarze

 
Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe jest zróżnicowana i ustala się ją na kolejne lata składkowe. W przypadku ubezpieczenia wypadkowego rok składkowy trwa od 1 kwietnia danego roku kalendarzowego do 31 marca następnego roku kalendarzowego.
O wysokości tego wskaźnika decyduje ilość osób zgłaszanych przez płatnika do ubezpieczenia wypadkowego. Tym samym płatnicy zostają podzieleni na dwie grupy:
  1. zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 osób oraz niepodlegający wpisowi do rejestru REGON
  2. zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób
W odniesieniu do pierwszej grupy stopa procentowa ubezpieczenia wypadkowego ustalana jest ryczałtowo i wynosi 50% wartości najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności. Od 1 kwietnia 2016 roku wynosi ona 3,60%, zatem stopa zryczałtowana - 1,80% (brak zmiany w stosunku do poprzedniego roku składkowego).
Procedura ustalania stopy procentowej dla płatników zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób polega na wyliczeniu iloczynu stawki ubezpieczenia wypadkowego określonej dla grupy działalności do której należy płatnik i tzw. wskaźnika korygującego. Wskaźniki korygujące określone są na podstawie różnicy pomiędzy kategorią ryzyka przypisanej dla rodzaju wykonywanej działalności oraz kategorią ryzyka ustaloną przez ZUS (w oparciu o dane wykazane w ZUS IWA). Warunkiem koniecznym do ustalenia przez ZUS wartości składki wypadkowej w przedstawiony sposób jest przekazanie za 3 kolejne lata kalendarzowe informacji ZUS IWA, którą to płatnicy zobowiązani są przekazać do ZUS do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Pozostali płatnicy, którzy nie spełnili tego warunku, zobowiązani są we własnym zakresie do ustalenia wysokości stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego. Dokonują tego bazując na przypisanym przez Urząd Statystyczny przeważającym rodzaju działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności. Wysokość stopy procentowej składki dla danej grupy działalności określa załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków.
Aktualną treść rozporządzenia można znaleźć pod adresem: http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000379
0 Komentarze

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht