Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe 

21/3/2016

0 Komentarze

 
Picture
Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR - Pre-Filled Tax Return) zostało po raz pierwszy udostępnione polskim podatnikom w ubiegłym roku. Jest to propozycja rozliczenia rocznego adresowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (zobowiązanych do rozliczenia rocznego na formularzu PIT-37) oraz osób fizycznych uzyskujących przychody z kapitałów pieniężnych (zobowiązanych do złożenia zeznania PIT-38).
Usługa jest dostępna na Portalu Podatkowym, gdzie podatnik znajdzie swoje rozliczenie PIT-37/PIT-38 z danymi częściowo wypełnionymi przez urząd skarbowy. Przygotowaną wersję formularza można uzupełnić o ulgi oraz odliczenia, jak również o kwotę 1% podatku przekazaną wybranej organizacji pożytku publicznego. Usługa dostępna jest zarówno dla podatników rozliczających się indywidualnie, wspólnie z małżonkiem, jak również jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Od 18 marca 2016 roku Ministerstwo Finansów udostępniło wstępnie wypełnione zeznania podatkowe:
  • PIT-37 - sporządzone na podstawie danych pochodzących z informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R otrzymanych od płatników oraz informacji od organów rentowych PIT-40A oraz PIT-11A;
  • PIT-38 - dotyczące rozliczenia przychodów z kapitałów pieniężnych, przygotowane w oparciu o dane z informacji PIT-8C.
Dzięki wprowadzeniu usługi wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego ograniczone zostaną w przede wszystkim błędy wynikające z przepisywania danych z informacji otrzymanych od płatników. Podatnicy mogą w ten sposób złożyć zeznanie roczne szybciej i wygodniej.

0 Komentarze

Klauzula unikania opodatkowania

17/3/2016

0 Komentarze

 
Na wtorkowym posiedzeniu Rządu przyjęta została klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Jej podstawowym celem ma być ochrona państwa przed nasilającymi się działaniami uchylania się od opodatkowania oraz szerzących się zjawisk oszustw podatkowych. Ma ona uniemożliwić przedsiębiorstwom dokonywanie sztucznych czynności, które nie mają gospodarczego uzasadnienia, a ich celem jest jedynie ominięcie przepisów oraz osiągnięcie korzyści podatkowych.
Projekt nowelizacji Ordynacji Podatkowej przewiduje, że klauzula miałaby zastosowanie w sytuacji, gdy w wyniku zakwestionowanych przez organy podatkowe działań, podatnik osiągnąłby korzyść przekraczającą w roku podatkowym 100 tysięcy złotych. Gdy działania takie zostaną zakwalifikowane jako unikanie opodatkowania lub stwierdzone zostanie celowe obniżanie wymiaru podatku z wykorzystaniem sztucznych konstrukcji prawnych - organy podatkowe będą uprawione do samodzielnego ustalania wysokości zobowiązania podatkowego.
Projekt zakłada również wydawanie przez Ministerstwo Finansów tzw. opinii zabezpieczających. Ich przedmiotem będzie ocena czy okoliczności przedstawione we wniosku spełniają przesłanki do zastosowania klauzuli. Podatnik otrzyma w ten sposób prawo powołania się na ogólną zasadę nieszkodzenia oraz zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku lub odsetek. Opinia zabezpieczająca będzie równoznaczna z gwarancją, że w odniesieniu do zaopiniowanej sytuacji nie będą mogły być wszczynane sprawy o przestępstwa skarbowe.
Kontrowersyjnie oceniana jest w tym zakresie wysokość opłat, jakie miałyby być pobierane od podatników za złożenie wniosku o wydanie opinii:
  • 30 tysięcy złotych - konstrukcja prawna w udziałem nierezydentów lub podmiotów przez nich kontrolowanych lub zarządzanych;
  • 15 tysięcy złotych - w pozostałych przypadkach
Sprawy sporne w omawianym zakresie pozostaną w gestii Rady ds. Unikania Opodatkowania - specjalnie powołanego, niezależnego od Ministerstwa Finansów, organu.
0 Komentarze

Jednolity Plik Kontrolny

10/3/2016

0 Komentarze

 
Picture
Na skutek zmian w Ordynacji Podatkowej (wprowadzonych ustawą z dnia 10 września 2015 r.) Ministerstwo Finansów przygotowuje wprowadzenie nowej metody kontroli w postaci jednolitego pliku kontrolnego (JPK).
Na wezwanie właściwego organu podatkowego podatnicy zobowiązani będą do przekazania danych z ksiąg podatkowych w ujednoliconej formie elektronicznej. Struktura JPK umożliwi organom podatkowych wgląd do niemalże wszystkich danych zgromadzonych w księgach, a tym samym dokonanie bardzo precyzyjnej kontroli przedsiębiorstwa. Wprowadzenie JPK umożliwi również skrócenie czasu wykonywania czynności sprawdzających oraz kontrolnych poprzez szybsze i łatwiejsze przekazanie danych przez podatników, co w konsekwencji przyczyni się także do redukcji kosztów związanych z procedurami podatkowymi. 
Obowiązkiem raportowania w formacie JPK objęte zostaną w pierwszej kolejności (od 1 lipca 2016 roku) duże przedsiębiorstwa, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych. Fakultatywnie do końca czerwca 2018 roku przekazywać je będą przedsiębiorcy zaliczeni do grupy małych i średnich. Z początkiem lipca 2018 roku zmiany obejmą wszystkich przedsiębiorców prowadzących księgi podatkowe z wykorzystaniem programów komputerowych.
Organy podatkowe będą miały możliwość żądania od podatników przekazania danych w formacie JPK przy realizowaniu wszelkich procedur podatkowych. Przekazywane dane będą miały postać elektroniczną o określonej z góry strukturze, którą zaprezentowało Ministerstwo Finansów. 
Jednolity Plik Kontrolny będzie się składał z 7 bloków:
  1. Księgi rachunkowe
  2. Wyciąg bankowy
  3. Magazyn
  4. Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT
  5. Faktury VAT
  6. Podatkowa księga przychodów i rozchodów
  7. Ewidencja przychodów
Wprowadzone zmiany zmuszą przedsiębiorców do przystosowania używanych programów komputerowych pod kątem zgodności ze strukturami JPK, aby przy ich pomocy móc generować niezbędne dane. W najkorzystniejszej sytuacji są przedsiębiorstwa korzystające z systemów znanych producentów, którzy w odpowiednim momencie dokonają aktualizacji oprogramowania. Pozostali muszę dokonać sprawdzenia zgodności wykorzystywanych systemów ze strukturami logicznymi JPK.

0 Komentarze

15% CIT od 2017 roku?

3/3/2016

0 Komentarze

 
Picture
Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji projekt ustawy obniżającej stawkę podatku dochodowego od osób prawnych do poziomu 15%. Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami preferencyjna stawka obejmie tzw. małych podatników, u których wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczy w poprzednim roku równowartości 1,2 mln euro. Według przewidywań wprowadzenie powyższego kryterium spowoduje objęcie obniżoną stawką podatku około 90% podatników CIT. Dodatkowo skorzystać z niej będą mieli prawo podatnicy rozpoczynający działalność.
Jak deklaruje resort finansów powyższe rozwiązanie stanowi element strategii budowania korzystnych warunków dla wzrostu firm. Przewiduje się, że w długim okresie działanie to przyspieszy rozwój i stworzy sprzyjające warunki do podwyższenia przedsiębiorczości Polaków.
Wejście w życie nowych przepisów planuje się na 1 stycznia 2017 roku. Jak tłumaczy Ministerstwo Finansów wprowadzone zmiany nie wpłyną niekorzystnie na kondycję sektora finansów publicznych, ponieważ ubytek spowodowany mniejszymi wpływami do budżetu państwa będzie skompensowany dodatkowymi dochodami wynikającymi z uszczelniania systemu podatku dochodowego.
Projekt spotkał się z dużą falą krytyki ze strony specjalistów z zakresu ekonomii. Zwraca się między innymi uwagę na naruszenie zasady równości poprzez ograniczenie grupy docelowej projektu do podatników podatku CIT. Na preferencyjne warunki opodatkowania dochodów nie będą mogli liczyć podatnicy podatku PIT. W związku z tym zamiast planowanej poprawy warunków konkurencji, może się ona nasilić poprzez uzależnienie czynników prowadzenia działalności od formy prawnej przedsiębiorstwa.
Pod wątpliwość poddane zostają również prognozy na temat skorzystania z obniżonej stawki podatku przez rzeszę blisko 90% podatników CIT. Przy określonej skali działalności większość podatników stanowią podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych lub spółki osobowe niepodlegające CIT. Dlatego też przygotowany projekt może okazać się jedynie pozornym złagodzeniem systemu podatkowego.

0 Komentarze

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht