Tormot-Consulting
  • O NAS
  • ZAPYTANIE OFERTOWE
  • Aktualności
  • OFERTA
    • Doradztwo podatkowe
    • Kadry i Płace
    • Księgowość
  • BLOG
  • KONTAKT
Jerzy Słodzinka-Doradca Podatkowy nr 03506, Katarzyna Szałkowska - Certyfikat Księgowy MF
nr 67563/2014

Ostatni dzień na PIT-11

29/2/2016

0 Komentarze

 
Picture
Dzisiaj mija termin przekazania podatnikom i właściwym dla nich Urzędom Skarbowym informacji PIT-11. Dla płatników rozliczających podatek za nie więcej niż 5 podatników, którzy zdecydowali się na pisemną formę przekazania PIT-11 do Urzędu Skarbowego, termin upłynął 1 lutego br. 

​
Informacja PIT-11 to formularz, w którym pracodawca wykazuje w jakiej wysokości wyliczył i odprowadził składki oraz zaliczki na podatek dochodowy za osoby uzyskujące przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, jak również zasiłki pieniężne wypłacane przez zakład pracy. Informację PIT-11 przygotowują również płatnicy m.in. dla osób uzyskujących przychody z tytułu umów zlecenia, umów o dzieło oraz przychody z praw autorskich oraz praw pokrewnych.
PIT-11 płatnicy nie wystawią w przypadku, gdy rozliczają swoich pracowników na formularzu PIT-40. Informacji takiej nie otrzymają również osoby uzyskujące wypłaty z tytułu umów zlecenia i innych umów rozliczanych w ramach działalności wykonywanej osobiście, jeżeli kwota określona w umowie nie przekracza 200 zł. Przychód taki nie podlega bowiem opodatkowaniu na zasadach ogólnych, gdyż obciążony jest ryczałtem w wysokości 18% przychodu. Tym samym podatnik nie ma obowiązku obliczania zobowiązania względem organu podatkowego, ale także wykazania go w rocznej deklaracji podatkowej.
Informację PIT-11 należy sporządzić w formularzu w wersji 23, w którym w stosunku do poprzedniej wersji formularza, pojawiły się nowe pola. Powyższa zmiana jest konsekwencją dyrektywy Rady 2011/16/UE zgodnie z którą Polska została zobowiązana do zebrania informacji o dochodach osób będących polskimi nierezydentami. 
Zgodnie z dotychczasowym porządkiem prawnym, gdy pracownik traktowany był jako nierezydent podatkowy w Polsce, płatnik zobowiązany był jedynie do wpisania zagranicznego adresu zamieszkania oraz przesłania formularza PIT-11 do Urzędu Skarbowego właściwego dla nierezydentów. Od 2016 roku na płatniku spoczywa obowiązek zweryfikowania statusu rezydencji podatkowej pracownika i wskazania czy podatnik ma:
  • nieograniczony obowiązek podatkowy (tj. jest rezydentem podatkowym w Polsce, opodatkowującym tutaj swoje dochody);
  • ograniczony obowiązek podatkowy (tj. jest polskim nierezydentem podatkowym, opodatkowującym jedynie dochody uzyskane ze źródeł położonych w Polsce).
Płatnik będzie tym samym zmuszony do pozyskania informacji na temat centrum interesów osobistych i gospodarczych pracownika, okresu jego pobytu na terenie Polski oraz uznania za rezydenta podatkowego innego kraju niż Polska. Oprócz adresu zagranicznego w informacji PIT-11 płatnik będzie zobowiązany również podać zagraniczny numer identyfikacji podatkowej pracownika lub jeżeli takiego numeru nie uzyskał - numeru dokumentu tożsamości wydanego w państwie rezydencji.


0 Komentarze

Zmiany w rozliczeniach rocznych za 2015 rok

17/2/2016

0 Komentarze

 
Picture

Rozliczając podatek dochodowy za rok 2015 należy mieć na uwadze obowiązujące od 1 stycznia 2016 nowe wzory deklaracji podatkowych. Ustawodawca wprowadził nowe formularze w zakresie:


  1.  zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty (PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36L, PIT-39, PIT-CFC);
  2. zeznań o wysokości uzyskanego przychodu, dokonanych odliczeniach oraz należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28 wraz z załącznikami PIT-28/A oraz PIT/28B);
  3. załączników PIT/D, PIT/O, PIT/M, PIT/B, PIT/Z, PIT/ZG, PIT-2K.
Jedna z ważniejszych zmian dotyczy również zasad składania korekty zeznania podatkowego. Od 2016 roku dokonywać jej należy poprzez ponowne złożenie zeznania podatkowego, bez konieczności dołączania do niego załącznika ORD/ZU, tj. pisemnego uzasadnienia przyczyn złożenia korekty.
Resort finansów zdecydował także o likwidacji załącznika PIT/UZ, służącego do rozliczenia ulgi na dzieci przez podatników, którzy ze względu na zbyt niską wysokość podatku, nie mogli odliczyć jej w całości. Załącznik funkcjonował zatem jako wniosek o zwrot nadwyżki niewykorzystanej ulgi. Od rozliczeń za rok 2015 zrezygnowano z tego rozwiązania przenosząc rozliczenie ulgi bezpośrednio do zeznania podatkowego.
Wprowadzono nowy wzór załącznika PIT/B, co jest wynikiem dodania szeregu danych informacyjnych w zakresie:
  • niewykazywania przychodów i kosztów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej;
  • uwzględniania przychodów z zagranicy zwolnionych z opodatkowania na terenie Polski (zwolnienie z progresją).
Znaczącej modyfikacji uległ również formularz załącznika PIT/M. Nowa konstrukcja formularza ułatwia prawidłowe rozliczenie w przypadku, gdy podatnik ma dwójkę dzieci uzyskujących dochody podlegające łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców oraz równolegle w stosunku do jednego dziecka podatnik ma wyłączne prawo pobierania pożytków, a wobec drugiego prawo to przysługuje obojgu rodzicom. 
Większość pozostałych zmian wprowadzonych w formularzach ma charakter porządkowy.

0 Komentarze

Nowelizacja Kodeksu Pracy - zmiany w umowach terminowych

13/2/2016

0 Komentarze

 
Picture
Wchodząca w życie z dniem 22 lutego 2016 roku nowelizacja Kodeksu Pracy wprowadza szereg nowych regulacji w zakresie zawierania z pracownikami umów terminowych.
  • Limit okresu zatrudnienia
​Według dotychczasowych przepisów nie obowiązywało wskazanie maksymalnego okresu trwania umowy na czas określony, co umożliwiało zawarcie jej na okres 20 lub 30 lat. W nowych warunkach prawnych takie rozwiązanie nie będzie możliwe. Wprowadzony zostanie bowiem limit 33 miesięcy, odnoszący się do okresu zatrudnienia na podstawie jednej umowy terminowej, jak również do łącznego okresu zatrudnienia na podstawie umów tego rodzaju pomiędzy tymi samymi stronami stosunku pracy. 33-miesięczne ograniczenie okresu zatrudnienia liczone będzie dopiero od wejścia w życie nowelizacji. Nie będą do niego wliczane okresy zatrudnienia przypadające przed 22.02.2016 r, jak również umowa na okres próbny.
  • Limit ilości umów terminowych
​Dotychczasowe przepisy dopuszczają zawarcie dwóch kolejnych umów o pracę na czas określony, trzecia umowa podpisana między tymi samymi stosunku pracy powinna być zawarta na czas nieokreślony. Również w tym zakresie ustawodawca przewidział zmiany. Zwiększył bowiem maksymalną liczbę umów  z dwóch do trzech. W odniesieniu do powyższych zmian bez znaczenia pozostaje fakt, czy terminowe umowy o pracę zostaną zawarte jedna po drugiej, czy też wystąpią pomiędzy nimi przerwy. Przekroczenie powyższych limitów spowoduje, że pracownik zatrudniony na podstawie umowy terminowej będzie uznawany automatycznie za zatrudnionego na czas nieokreślony.
  • Wypowiedzenie umowy na czas określony
​Do tej pory, rozwiązanie umowy terminowej było możliwe, pod warunkiem zawarcia w niej klauzuli o 2-tygodniowym okresie wypowiedzenia. Dodatkowym warunkiem było zawarcie umowy na okres przekraczający 6 miesięcy. Po zmianach przepisów Kodeksu Pracy wprowadzona zostanie ustawowa możliwość wypowiadania omawianego rodzaju umów, która zależeć będzie od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Okresy wypowiedzenia wynosić będą:
- 2 tygodnie - okres zatrudnienia poniżej 6 miesięcy
- 1 miesiąc - okres zatrudnienia co najmniej 6 miesięcy
- 3 miesiące - okres zatrudnienia co najmniej 3 lata
Do okresu zatrudnienia wliczane będą wszystkie okresy zatrudnienia u danego pracodawcy, niezależnie od przerw między nimi oraz rodzaju zawartych umów. Wyjątkiem będą umowy zawarte przed dniem 22 lutego 2016 roku, trwające w tym dniu, zawarte na okres do 6 miesięcy lub powyżej 6 miesięcy, w których nie przewidziano możliwości ich rozwiązania z zachowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia. Wobec tych umów zastosowanie znajdą przepisy w brzmieniu sprzed nowelizacji, tj. nie będzie ich można rozwiązać za wypowiedzeniem.

0 Komentarze

Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

8/2/2016

0 Komentarze

 
Na skutek wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 10 września 2015 roku o zmianie ustawy - Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw, obowiązują nowe regulacje w zakresie odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.
W przypadku zaległości powstałych po 1 stycznia 2016 zastosowanie znajdzie obniżona stawka odsetek w wysokości połowy stawki podstawowej. Warunkiem jest samodzielne złożenie korekty deklaracji z zachowaniem 6-miesięcznego terminu od dnia upływu terminu od złożenia pierwotnej jej wersji oraz dokonanie zapłaty wynikającej z korekty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty.
Możliwe jest również zastosowanie stawki obniżonej w odniesieniu do zaległości powstałych wcześniej, pod warunkiem złożenia korekty w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2016 roku oraz spłaty wynikającej z niej zaległości w terminie 7 dni od złożenia korekty.
Jeśli podatnik ujawni błędy w deklaracji złożonej po 30 czerwca 2016 może również liczyć na obniżenie stawki odsetek, jednak tylko do poziomu 3/4 stawki podstawowej.
Jest jednak i druga strona medalu w postaci wprowadzenia stawki podwyższonej w wysokości 150% stawki podstawowej. Stawka ta będzie stosowana w odniesieniu do określonego rodzaju zaległości, tj. w podatku od towarów i usług, podatku akcyzowym oraz cłach, w przypadku:
  • wykrycia w wyniku czynności sprawdzających zaniżenia zobowiązania podatkowego w kwocie przekraczającej 25% kwoty należnej i wyższej nić pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. kwoty 9250 zł);
  • braku deklaracji i zapłaty podatku
Ministerstwo Finansów w swoich komunikatach zachęca podatników do samodzielnej weryfikacji prawidłowości składanych deklaracji, składania niezbędnych korekt i spłaty zaległości. W interesie podatnika pozostaje bowiem możliwość zastosowania stawki obniżonej.
0 Komentarze

Roczna korekta VAT za 2015 rok

3/2/2016

0 Komentarze

 
Picture
Do 25 lutego br podatnicy VAT zobowiązani są do dokonania rocznej korekty podatku. Dotyczy to podatników, którzy dokonują zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT (tzw. "sprzedaż mieszana"). W takiej sytuacji, gdy niemożliwe jest ustalenie kwot podatku naliczonego dotyczącego czynności opodatkowanych, podatnicy w odliczeniu VAT stosują proporcję. Proporcję tę oblicza się jako udział rocznego obrotu czynności zwolnionych z VAT w całkowitym wypracowanym obrocie. 
Wspomnianej korekty należy dokonać również w przypadku zmiany statusu podatnika w zakresie podatku od towarów i usług, tzn. powrotu do statusu podatnika zwolnionego z VAT, utracenie prawa do korzystania ze zwolnienia lub dobrowolnej rezygnacji.
Korektą objąć należy także towary i usługi zaliczone do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegające amortyzacji,
a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych
i prawnych. Korekty należy dokonać:
  • w ciągu 5 kolejnych lat, licząc od roku oddania do użytkowania (korekta roczna obejmuje 1/5 kwoty podatku naliczonego);
  • w ciągu 10 lat - w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów, licząc od roku oddania do użytkowania (korekta roczna obejmuje 1/10 kwoty podatku naliczonego)
  • po zakończeniu roku oddania do użytkowania, w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł
Korekty dokonuje się w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który korektę należy sporządzić. Podatnicy rozliczający się miesięcznie powinni jej dokonać w deklaracji za styczeń, natomiast podatnicy rozliczający się w okresach kwartalnych - w deklaracji podatkowej za I kwartał.

0 Komentarze
<<Poprzednia

    Archiwum

    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Maj 2017
    Kwiecień 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Grudzień 2016
    Listopad 2016
    Październik 2016
    Wrzesień 2016
    Sierpień 2016
    Lipiec 2016
    Czerwiec 2016
    Maj 2016
    Kwiecień 2016
    Marzec 2016
    Luty 2016
    Styczeń 2016

    ​Do opłacenia podatków pozostało jeszcze:

    Kanał RSS

    Czynności podatkowe
    podatki
    ​
    Prawo pracy
    Terminy
    Ubezpieczenia społeczne
    zmiany w przepisach
    Propozycje zmian
Tormot Consulting Sp. z o.o.

ul. Górna Wilda 71/3
61-563 Poznań
tel.: 61 852-89-69
e-mail: biuro@tormot.pl
​Polityka Prywatności
Zdjęcia używane na licencji Creative Commons z Dai Lygad, Catface27, GotCredit, 401(K) 2013, Jimmy Benson, thelittleone417, pavelrybin, anka.albrecht